60 finalistů z 9 zemí a jeden český reprezentant – toť olympiáda Innopolis IT POCT

Olympiády jsou dnes již skoro ve všem; máme olympiádu v astronomii, lingvistice, dokonce i v lidských právech! A tak vás asi nepřekvapí ani olympiáda ze strojového učení. Jak vlastně taková olympiáda probíhá? A co to strojové učení vlastně je?

Kdo jsem?

Jmenuji se Adéla Krylová, na gymnáziu už jsem 6. rokem a již někdy od 2. ročníku mne baví číst o nových technologiích, učím se programovat a účastním se různých IT soutěží. Asi bych se měla více zabývat maturitou a přípravám plesu, nicméně olympiáda ze strojového učení je výzva, která se neodmítá!

Jak taková olympiáda probíhá?

Olympiáda se skládá ze tří částí – příprava, kde studuješ materiály a řešíš ukázková zadání. Pak následuje kvalifikace, kde dostaneš 7 úloh, které se snažíš během jednoho týdne vyřešit. A pak již jen čekáš, jak si tvá řešení povedou ve srovnání s ostatními a jestli se kvalifikuješ na finále. Pokud jsi uspěl, tak stačí zařídit vízum, pár další byrokratických kroků a letíš do Ruska!

Finále se konalo na Univerzitě v městě Innopolis, což je nejmladší ruské město; bylo postaveno asi před 7 lety jako technologické centrum. To, že je to opravdu inovativní město dokazuje i taxík, který zde jezdí bez řidiče! Což je, mimochodem, další implementace strojového učení.

A co to vlastně to strojové učení je?

Jak již vyplývá z názvu – učení strojů. Pod stroji si představ počítač. Počítač v podstatě umí jen vyhodnocovat logické operace (to, co znáš z výrazové logiky), síla toho spočívá v jeho rychlosti. Jak se tedy něco, co umí jen „rychle sčítat nuly a jedničky“ může učit? Rozhodně si to nepředstavuj tak, že bys počítači dal atlas rostlin a pak čekal, že je správně pojmenuje. Je za tím něco víc – matematika! Takže jestli si ve škole na hodinách matematiky říkáš: „A k čemu mi to bude?“, tak věz, že takové věci jako výrazy, imaginární čísla, pravděpodobnost, kalkulus a mnohé další jsou nepostradatelné k tomu, abys pak mohl využívat třeba i jen vtipné filtry na Instagramu.

Jak se tedy počítač naučí rozpoznávat ty rostliny?

Pro rozpoznávání fotografií se často využívají neuronové sítě, které fungují podobně jako neurony v našem mozku (virtuální neurony také fungují tak složitě jako ty biologické). Stejně jako my se nejdříve musejí naučit na tréninkových datech a pak až jsou schopny rozpoznávat objekty. Trénink vypadá asi tak, že neuronové síti postupně ukazuješ velké množství (tisíce) obrázků uložených jako tabulku s hodnotami jednotlivých pixelů a říkáš jí, co na nich je (velmi zjednodušeně řečeno). Během olympiády jsme například stavěli model, který rozpoznával oblečení na černobílých fotografiích, oceňoval nemovitosti, rozlišoval rostliny nebo předvídal chování uživatelů.

K čemu potřebujeme umělou inteligenci, nezvládl by to člověk?

Představ si, že máš tisíce domů, které musíš ocenit nebo miliony obrázků, které musíš ohodnotit – taková práce by člověku prostě trvala příliš dlouho, a ještě by ji vykonal s více chybami než počítač.

A teď ty!

Olympiáda již sice skončila (pro mne s úspěchem – dosažení 23. místa ve finále), ale online kurzy informatiky od Innopolis stále pokračují! Takže jestli tě téma strojového učení, kybernetické bezpečnosti, robotiky nebo programování zajímají můžeš se přihlásit do projektu Innopolis IT POCT i ty! Projekt je určen především pro rusky mluvící středoškoláky, ale jestli ruštinu moc dobře neovládáš, nezoufej! Je spousta soutěží a dalších vzdělávacích projektů i u nás; třeba na ČVUT korespondenční seminář Morous (FEL), nebo pro zkušenější Fiks (FIT), či řada korespondenčních seminářů na MatFyzu, Masarykově univerzitě, dvouletý projekt pro aktivní středoškoláky STC Microsoft, univerzita nanečisto UMK v Bílovci a spousta dalších… Toto je jen krátký list IT příležitostí, ale ať už tě zajímá cokoli, věz, že spousta možností čeká i ve tvém oboru. Opravdu stačí jen googlit!

Web olympiády:

https://inter.innopolis.university/olymp

Databáze mimoškolních aktivit:

https://www.prostredoskolaky.cz/databaze

Adéla Krylová, 6. F

Další informace

2018-projekt-eu-profesni-rozvoj

Tato škola je zapojena do realizace projektu

PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ GYMNÁZIA CHOMUTOV

CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_035/0007252

logo-fondu-eu

Tato škola je zapojena do realizace projektu

DOTYKOVÁ ZAŘÍZENÍ VE VÝUCE

CZ.1.07/1.3.00/51.0017 

Tato škola je zapojena do výzvy EU peníze středním školám

OPERAČNÍ  PROGRAM  VZDĚLÁVÁNÍ  PRO  KONKURENCESCHOPNOST

Čtenářská a informační gramotnost
Finanční gramotnost
Využívání ICT

logo-ipo

 Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, p.o.,

partner 07 projektu s reg. č. CZ.1.07/1.1.00/44.0005 s názvem 
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“   

Tato škola realizuje projekt
„Zvýšení kvality vzdělávání na Gymnáziu CV“
z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Výzva č. 56, reg.č. projektu CZ.1.07/1.1.00/56.1324

Tato škola realizuje projekt
„Jazyky on-line Gymnázium Chomutov“
z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, Výzva č. 57, reg.č. projektu CZ.1.07/1.1.00/57.1401